معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید برنامه‌ای برای احیای ۴۶ گونه حیات وحش تدوین شود، گفت: برای این کار به اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیازمندیم.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در رابطه با نبود اعتبار برای حفاظت از گوزن‌های زرد ایرانی اظهار کرد: در تمام دنیا چند گونه وجود داشتند که منقرض شدند، جز ایران که یکی از آن‌ها گوزن زرد ایرانی است.

وی افزود: در حال حاضر در محیط‌های تحت اسارت تعداد زیادی گوزن زرد زیست می‌کنند.

ظهرابی گفت: در یک محیط طبیعی مانند پارک ملی دریاچه ارومیه (جزیره اشک) نیز این گونه به طبیعت معرفی شد.

وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین سرشماری که در منطقه جزیره اشک انجام داد نگران این بود که به دلیل خشکسالی و از بین رفتن منابع غذایی و ایجاد دسترسی، گوشتخوارانی مانند شغال، پلنگ و گرگ وارد این محدوده شوند، در این شرایط احتمال داده می‌شد که جمعیت گوزن زرد آسیب ببیند که پس از سرشماری مشخص شد که حدود ۶۰ رأس از این گونه در آن منطقه زیست می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل وجود منابع آبی خوب احیای گوزن زرد ایرانی امکان پذیر است و سازمان حفاظت محیط زیست درصدد رفع تهدیدات موجود در منطقه است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۴۰ هزار هکتار از زیستگاه‌های تاریخی گوزن زرد در استان خوزستان در قالب مناطق تحت مدیریت محیط زیست تحت حفاظت قرار گرفته است.

ظهرابی گفت: پارک ملی دز و کرخه نیز با اولویت حفاظت و احیای گوزن زرد ایرانی تعریف شده‌اند و سازمان محیط زیست سال‌ها در حال حفاظت از آن مناطق است.

وی با اشاره به ایجاد دو سایت تکثیر و پرورش در استان خوزستان افزود: این دو سایت با مشکلاتی از جمله شیوع بیماری و سیلاب‌های شدید مواجه شد و فعالیت‌های حفاظتی را تحت تاثیر قرار داد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مگر می‌شود تمام فعالیت‌های حفاظتی بدون اعتبار باشند که برخی از نمایندگان مجلس با مطرح کردن این گفته سازمان محیط زیست را زیر سوال برده‌اند.

وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برنامه عمل برای احیای گوزن زرد ایرانی را تهیه کرده و برای اجرای این برنامه اعتبارات کافی درخواست شده است، اما اعتباراتی که برای احیای گونه‌ها در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، کافی نیست.

ظهرابی گفت: براساس برنامه ششم باید برنامه احیایی برای ۴۶ گونه حیات وحش تدوین شود، بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست هر ۵ سال یکبار نیازمند اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی سالی حدود ۸۰ میلیارد تومان است که سال گذشته تنها ۴ میلیارد تومان برای احیای گونه‌ها اختصاص یافت.

وی از نمایندگان مجلس خواست که به جای مقصر دانستن سازمان محیط زیست در زمینه حفاظت از گونه‌ها منابع لازم را در اختیار این سازمان قرار دهد، تا بتواند برنامه‌های خود را به طور کامل اجرا کند، افزود: جهاد کشاورزی متولی اصلی حفاظت از گونه‌هاست.

کد مطلب:۳۱